یافته‌های مثبت از مطالعه‌ی داروی بلوک کننده‌ی گلوکاگون دردیابت نوع 1

20 ژوئن 2017- محققان اعلام کردند که یک دوز منفرد از یک داروی مسدود کننده‌ی گلوکاگون سبب بهبود قابل توجه قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می‌شود.

 REMD-477 یک آنتی بادی انسانی است که همچنین می تواند به میزان قابل توجهی انسولین مورد نیاز برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را کاهش دهد.

گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با انجام یک مطالعه‌ی کوچک با شرکت 21 فرد مبتلا به دیابت نوع 1، تأثیرات تزریق این آنتی بادی را در این افراد بررسی کردند. نتایج این آزمایشات نشان داد مقدار قند خون افرادی که REMD-477 را بصورت تزریقی دریافت کرده بودند، به مقدار هدف رسیده است، در حالیکه قندخون افرادی که پلاسبو دریافت کردند، همچنان بالا بود. افراد گروه آزمایش همچنین 26 درصد کمتر از گروه پلاسبو (که REMD-477 دریافت نکرده بودند) نیاز به تزریق انسولین برای کنترل خوب قند خون خود داشتند.

دکتر Jeremy Pettus، استادیار بخش غدد درون ریز دانشگاه کالیفرنیا گفت: مطالعه‌ی ما به شدت از این نظریه‌ی قدیمی حمایت می‌کند که عوامل بلوک کننده‌ی گلوکاگون ممکن است تأثیرات بالینی قابل توجهی در مراقبت از افراد مبتلا به دیابت دیابت نوع 1 از طریق بهبود سطح گلوکز و کاهش دوز انسولین داشته باشند.

 او افزود: ما انتظار داشتیم که داروی REMD-477 اثراتی داشته باشد با این حال تأثیر قابل توجه آن بر کاهش انسولین مورد نیاز بیماران و کاهش قند خون این افراد بدون افزایش هیپوگلایسمی، ما را غافلگیر نمود.

در طول تحقیق شرکت کنندگان به مدت دو هفته تحت نظارت بودند، به این ترتیب مقدار قند خون و میزان دوز انسولین مورد نیاز آنها اندازه‌گیری گردید. مرحله‌ی بعد در این تحقیق به مدت 5 روز در یک واحد تحقیقاتی و سپس در خانه به تنهایی انجام شد.

 این مطالعه در طول 26 روز به پایان رسید و هم اکنون محققان قصد دارند این دارو را برای مدت طولانی‌تری بررسی کنند و تزریقات هفتگی و دوزهای مختلف آنرا با هم مقایسه نمایند.

یافته‌های این تحقیق در هفته‌ی گذشته در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا در مرکز کنوانسیون سن دیگو ارائه شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/positive-findings-in-type-1-diabetes-glucagon-blocking-drug-study-93421066.html

>تآنت